a

8 Verktøykasse for skole / Utdanningsvalg

Husdyrproduksjon og dyrevelferd

Å forstå menneske, miljø og økonomi i sammenheng er en forutsetning for bærekraftig utvikling. Dette gjelder også ressursforvaltning generelt, og landbruk, skogdrift, husdyrhold og matproduksjon spesielt. En helhetlig tilnærming til samfunnsutfordringer må ta hensyn til en rekke faktorer. ROT skal hjelpe elevene på ungdomstrinnet til å se ulike aspekter ved grønn næring i breddekontekst gjennom tiltak for bærekraft, miljø og natur, men også i lys av et økende behov for mat og matproduksjon.

10. Trinn

Tid: 45 min

Kompetansemål i utdanningsvalg

  • Sanke, analysere og bruke informasjon om utdanning og karriere.

    Elevene får en utvidet forståelse for alle yrker og utdanningsveier som finnes innen husdyrproduksjon og dyrevelferd. De får også kunnskap om hva grønn næring er og spesifikk kunnskap om husdyrproduksjon og dyrevelferd i Norge.

Les mer om Husdyrproduksjon og dyrevelferd i våre fagområder.

Innhold og organisering

  • 1.

    Elevene jobber i grupper på 3-5. En ordstyrer og en sekretær.

  • 2.

    Elevene lister opp alle yrker som de tror jobber med husdyrproduksjon og dyrevelferd. Fyller inn i utlevert skjema.

  • 3.

    Elevene søker aktivt på nett etter flere yrker. Det ligger forslag til hvilke søkeord de kan benytte i skjemaet. De nye yrkene fylles inn i skjemaet.

  • 4.

    Oppsummering og diskusjon i plenum der lærer viser frem ei lang liste over yrker (ferdig fra oss). Det vises også en oversikt over mulige utdanninger innen Husdyrproduksjon og dyrevelferd. (både vgs. og høyere utdanning.)

Slik bruker du undervisningsopplegget

  • Last ned Undervisningsopplegg og sett deg inn i dette.
  • Info om bruk av undervisningsmanus
  • Kopier opp skjema til gruppene.
  • Mer info om fagområdene finner du her

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger om undervisningsopplegget? Ta kontakt med oss